miercuri, 29 februarie 2012

Revista Comorile Pamantului nr. 76 Pirotina

Pirotina este o monosulfura de fier, formand rareori cristale, cu habitus hexagonal. Se cunosc insa agregate foioase, numite "trandafiri de pirotina", care pot avea dimensiuni considerabile. In Romania, trandafirii de pirotina sunt prezenti la mina Herja, avand dimensiuni de pana la 8-10 cm. Pirotina are proprietati  magnetice si o duritate cuprinsa intre 3.5 si 4 pe scara duritatii Mohs.



Pirotina din colectia personala : 

Pirotina pe cuart - mina Herja, Baia Mare

4 comentarii:

  1. De ce mostra pe care am cumparat-o(ca si celelalte vazute dealtfel)sunt aurii la culoare, aducandu-mi aminte de calcopirita, pe cand ceea ce vad aici, si nu numai, sunt cenusii?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil este mai multa calcopirita decat pirotina. Si esantionul meu prezinta cateva "urme" de calcopirita.

      Ștergere
    2. Pana aici am inteles. Dar nu pricep de unde culoarea cenusie atata vreme cat, peste tot pe unde m-am informat, se face referire la culoarea galbena inchis cu reflexe brune-roz.

      Ștergere
    3. Intr-adevar, pirotina are o culoare bruna, dar depinde si de locul de provenienta, poate are si impuritati si de aceea culoarea ei poate ajunge la acest cenusiu.

      Ștergere